Memburu Ice Cave Glacier Terbesar di Eropah

Memburu Ice Cave Glacier Terbesar di Eropah

Iceland mungkin paling terkenal dengan ciri landskap epiknya yang telah membentuk negara pulau itu: gunung berapi dan glasiernya. Glasier Vatnajökull sebenarnya adalah yang terbesar di Eropah dan meliputi lebih separuh daripada kawasan permukaan pulau itu.

Anda boleh melawat banyak glasier yang lebih kecil, seperti Svínafellsjökull, yang merupakan sebahagian daripada glasier yang lebih besar di pantai selatan Ring Road. Vatnajökull, atau Water Glacier, ialah penutup ais terbesar dan paling besar di Iceland dan juga salah satu yang terbesar di kawasan di Eropah seluas 8,100 km². Pada tahun 2008, glasier dengan ketebalannya berbeza-beza dari 400 hingga 1,000 meter, menjadi sebahagian daripada Vatnajökull National Park.

Crystal ice cave | Vatnajökull | Iceland on Behance

Boleh dapatkan air freshener DI SINI. Bau confirm wangi. Beli satu tak cukup, beli terus untuk semua kereta kita baru berbaloi-baloi. 

Glasier, dengan daya tarikan visualnya yang menakjubkan, telah digunakan sebagai latar untuk urutan pembukaan filem James Bond 1985 A View to a Kill - ia merupakan tempat mewakili Siberia. Pada tahun 2011, glasier ini juga telah digunakan sebagai latar untuk siri TV fantasi Game of Thrones untuk landskap Arktik ‘beyond the wall'.

Pada bulan-bulan musim sejuk antara November dan Mac, lawatan berlangsung selama purata tiga jam. Lawatan bertemu di Jökulsárlón Café di lagun glasier yang terkenal di Iceland Tenggara. Disyorkan untuk menempah slot tour anda lebih awal kerana lawatan ini sangat popular. Lawatan bermula dengan memandu melalui landskap ke arah gua dengan trak raksasa yang telah diubah suai. Sebaik sahaja anda tiba, pemandu pelancong akan memaklumkan tetamu tentang geologi kawasan sekitar. Anda disarankan untuk memakai pakaian yang banyak lapisan untuk menyesuaikan diri dengan suhu yang turun naik. Di sana, akan disediakan crampon, sebuah alat yang dipasang pada kasut untuk beri grip apabila berjalan atas ais.

Boleh dapatkan merchandise RareTV di website kami. Pakai baju RareTV, confirm terlajak hensem. Boleh lah kalau nak belikan untuk suami tersayang.

Sebaik sahaja anda jejakan langkah masuk ke dan blue ice cave ini, pasti lidah anda akan kelu kerana terkesima dengan keindahan di depan mata. Perkara yang menarik tentang gua ini ialah ia benar-benar unik setiap tahun, bermakna ia adalah pengalaman once in a lifetime. Mesti anda tertanya, tanya bagaimana rupa di dalam ice cave ini? Tonton video di bawah untuk melihat Blue Ice Cave ini!

Gua ais adalah fenomena yang berlaku secara semula jadi. Pada penghujung musim panas setiap tahun, gua ais terbentuk daripada cairan mata air yang mula membeku. Jadi, jika anda ke Iceland, jangan lepaskan peluang untuk melawat Blue Ice Cave ini. Confirm tidak akan menyesal!

Jom mengembara bersama kami ke Iceland, atau ke destinasi lain. Jika cukup 8-10 orang dan nak organise private tour dengan kami pun boleh. Boleh klik DI SINI untuk dapatkan itinerary penuh. Sebarang pertanyaan anda boleh terus tanya team kami melalui butang Whatsapp di bucu kanan bawah page ini.

Back to blog

Featured collection

1 of 4