Skip to product information

Regular price Sale price RM15,700.00

10 Mac - 22 Mac 2022

HARI PERTAMA – KEDUA: KUALA LUMPUR - LONDON

Penerbangan kita menuju ke London dari Kuala Lumpur. Perjalanan kebiasaanya mengambil masa sekitar 16-18 jam termasuk masa transit.

Hari ke 2 ini masih lagi dalam perjalanan. Kemudian transit tukar domestik flight untuk ke Keflavik airport, Iceland. Perjalanan dari London ke Iceland lebih kurang 3 jam 30 minit tanpa henti. Apabila sampai di Keflavik, kami akan dapatkan kenderaan untuk digunakan sepanjang pengembaraan kita di bumi Iceland. Kemudian kita akan bergerak ke penginapan yang ditempah awal oleh Rarecation. Segala pengurusan akan diselengarakan pada hari ini sebelum kembara bergerak lebih jauh ke pedalaman. Jadi, keperluan seperti bahan mentah untuk dimakan beberapa hari perlulah dibeli di sekitar bandar Reykjavik.

Macam biasa, apabila malam sesi taaruf (sesi perkenalan) setiap peserta untuk memantapkan lagi persahabatan sebelum perjalanan di teruskan keesokannya.

HARI KETIGA: GOLDEN CIRCLE

Golden Circle mempamerkan beberapa keajaiban semulajadi yang paling indah di Iceland. Sepanjang jalan anda dapat melihat glasier dan gunung berapi, belum lagi National Park Þingvellir yang luar biasa dan mempunyai sejarah parlimen negara Iceland di situ. Laluan ini telah menjadi kegemaran di kalangan pelancong selama bertahun-tahun.

Perhentian kegemaran di Golden Circle adalah Kawasan Geysir Hot Spring yang sangat aktif dengan lubang lumpur mendidih, geyser akan memancutkan air lebih 30 meter (100 kaki) ke udara setiap beberapa minit dapat di lihat di sini.

Gullfoss atau Golden Waterfalls yang menakjubkan dengan pemandangan air terjun yang besar dua tingkat dimana airnya kelihatan hijau kebiruan apabila terkena cahaya matahari. Kadangkala, pelangi juga akan muncul berlapis-lapis berpunca dari biasan cahaya matahari dan air terjun itu sendiri.

Thingvellir adalah perhentian kegemaran di kalangan pelancong sepanjang laluan Golden Circle. Ia juga telah menjadi Taman Negara di Iceland sejak 1928 dan dinamakan tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 2004. Banyak acara penting yang melibatkan sejarah Iceland berlangsung di sini, antaranya penubuhan Parlimen sekitar 930 S.M, "adoption of Christianity" sekitar 1000 S.M, penubuhan Republic Iceland Moden pada 1944.

Selain daripada bersejarahnya, Thingvellir juga mempunyai daya tarikan khas untuk pencinta alam. Terletak di persimpangan dua lapisan tektonik plat  Amerika Utara dan Eurasia bertemu yang mana sangat mudah dilihat berbanding tempat lain di dunia. Jadi untuk sehari berada di Golden Circle ini sangatlah berbaloi. Tapi jangan lupa bawa baju hujan kerana cuaca disini susah nak dijangka. Jangan sampai kita pulak yang cipta sejarah di sini pulak.

HARI KEEMPAT: JOKURSOLUN

Hari ini kita akan mulakan perjalanan yang agak jauh ke Jokursolun. Sepanjang perjalanan kita akan dihiasi dengan pemandangan air terjun, gunung ganang dan rumah tradisional orang Iceland yang unik. Jangan risau, kita nampak je benda yang cantik, pasti kita akan berhenti untuk sesi fotografi walaupun 10 minit sahaja.

Sepanjang hari ini jika berksempatan kita akan berhenti di Reynisfjara Black Sand Beach, iaitu salah satu tempat pengambaran Dilwale. Di sini kita akan melihat keunikan “Formation Rock” tepi pantai. Tapi walaupun cantik pasti ada kelemahannya. Di sini ombak laut sangat tinggi dan anginnya yang sangat kuat. Jadi berhati-hatilah ketika menyusuri pantai ini, takut-takut terus hilang di lambung ombak.

Kita dijangka tiba sebelum malam di Jokursolun.

HARI KELIMA: JOKURSOLUN ADVENTURE

Kita mulakan hari ini dengan meneroka keunikan landskap Jokursolun. Boleh nak merasa ala-ala Shah Rukh Khan dan Kajol di tasik cermin di dalam lagu filem Dilwale. Tasik tenang dan terlihat seolah-olah kita terapung di atas air.

Kemudian kita ke Diamond Beach pula. Bukan berlian di cincin, tapi ribuan pecahan ais dari glacier yang tersadai di pantai membentuk pemandangan seumpama berlian,

Pada hari ini juga kita akan mengembara ke kawasan glasier Vatnayokull dan menjelajah ke dalam Ice Cave yang menyimpan seribu cerita keindahan alam bawah permukaan salji.

HARI KEENAM: HELLA

Hari ini kita kembali ke Hella, perjalanan santai dan jika masa mengizinkan kita akan lawati ialah Selljalandsfoss, Skogafoss, Urridafoss dan pastinya kami akan mencari sesuatu yang "rare" dalam setiap hari. Jadi, kami ada menyediakan beberapa tempat yang rare yang jarang - jarang orang ke sini. Yang penting puas hati, bukan selalu boleh ke sini.

HARI KETUJUH: SOLHEIMASANDUR PLANE CRASH

Awal pagi kita akan bergerak ke parking kereta untuk ke Sólheimasandur Plane Crash di tengah-tengah dataran lapang di tepi laut. Perjalanan 4 km dari tempat parking kereta lebih kurang 1 jam perjalanan untuk sampai ke kapal terbang ini, tapi di situ juga disediakan kenderaan lasak pengangkut untuk ke lokasi kapal terbang dengan sedikit tambahan kos.

Al kisahnya, kapal terbang DC US Navy ni kehabisan minyak dan terhempas di situ pada tahun 1973. Nasib baiklah, kesemua penumpang terselamat. Dengar desas desus, selepas post-mortem, barulah didapati kapal terbang itu sebenarnya terhempas bukan disebabkan kehabisan minyak tetapi pilot itu yang tersalah tekan suis tangki minyak menyebabkan kapal terbang itu terhempas. Macam mana dia buat kami pun tak tahu.

HARI KELAPAN: HELLA - REYKJAVIK

Dari Hella kita kembali ke bandar Reykjavik, tapi bukanlah bandar sangat. Di sini kita ambil masa untuk melawat saudara islam kita. Dan bagi yang mahu boleh melawat ke Blue Lagoon, yang sekadar mahu melihat kolam air panas buatan manusia ini kita boleh lihat dari luar sahaja. Yang teringin nak berendam perlu makluman awal kerana slot sentiasa penuh di sini.

Hari ini juga hari untuk mendapatkan sebarang cenderamata Iceland, kerana esok kita sudah pulang ke London.

HARI KESEMBILAN: REYKJAVIK - LONDON

Perjalanan pulang sudah bermula, tetapi kita tidak terus ke Malaysia. Kita ke London dahulu. Awas jangan beranak beg di Iceland kerana had luggage kita kecil sahaja. Jika nak beranak beg, sila lakukan di London.

Penerbangan ke London mengambil masa sekitar 3 jam lebih.

HARI KESEPULUH: LONDON

Di London aktiviti hanyalah santai-santai sahaja sebab trip ini focusnya pada negara Iceland, London hanyalah transit rehatkan badan sambil membeli belah sebelum balik ke tanah air. Di London tidak ada tentatif yang khusus sekiranya anda berminat buat lawatan sendiri juga dibenarkan tapi apa-apa pun safety first, maklumlah tempat orang. Tapi sekiranya anda tidak ada tentatif perjalanan sendiri, bolehlah ikut kapten Rarecation punya perjalanan, insyallah pasti terhibur. Beberapa lokasi terkenal di London akan menjadi tempat kita habiskan masa bersama.

HARI KESEBELAS - KEDUA BELAS: LONDON - KUALA LUMPUR

Hari ini adalah hari penghabisan perjalanan kembara bersama kami di Iceland dan London. Sepanjang tempoh beberapa hari ini pastinya menggamit banyak kenangan yang pasti tidak dapat dilupakan. Apabila balik ke tanah air pastinya anda akan tersenyum seorang diri apabila teringat gelagat sahabat-sahabat sepanjang trip ini. Jadi, abadikan kenangan bersama dan semoga berjumpa lagi di lain pengembaraan.

Perjalanan dari London ke Kuala Lumpur.