Apa yang Boleh Dilihat di Trabzon, Turki

Apa yang Boleh Dilihat di Trabzon, Turki

Trabzon ialah ibu kota wilayah Trabzon dan salah satu kawasan paling popular di Black Sea Region kerana banyak peninggalan sejarah dan landskap semula jadi yang indah. Daripada biara ke perkampungan pergunungan, kubu ke gereja, terdapat banyak perkara untuk dilihat di bandar ini yang jarang dikunjungi pelancong.

Trabzon, atau secara sejarahnya dikenal sebagai Trebizond, merupakan bekas ibu kota Empayar Trebizond dan berkhidmat sebagai bandar pelabuhan penting bersama Parsi di tenggara dan Caucasus di timur laut. Lokasi bersejarahnya di Silk Road juga bermakna ia merupakan titik pertemuan agama, bahasa dan budaya selama berabad-abad. Kini, bandar dan wilayahnya kaya dengan peninggalan masa lalu, termasuk gereja yang indah, biara, kubu dan banyak lagi.

Boleh dapatkan pewangi Uzungol Garden DI SINI. Bukan guna untuk letak dalam kereta jer, nak letak dalam bilik boleh, almari baju pun boleh juga.. 3 hari pun bau wangi masih tak hilang. RM 10 sahaja! 

Di bawah kami kongsikan tempat wajib pergi di Trabzon.

Sumela Monastery

Sudah tentu salah satu tempat paling penting di Trabzon, Sumela Monastery adalah struktur yang agak menakjubkan kerana ia terletak betul-betul di tebing curam yang menghadap ke landskap semula jadi yang indah. Didedikasikan kepada Perawan Maria, biara Ortodoks Yunani, yang dibina pada 386 AD, berada pada ketinggian 1,200 meter (3,937 kaki) di atas Taman Negara Altındere.

Trabzon Kalesi

Terletak di bandar Trabzon, asas Istana Trabzon bermula sejak zaman Byzantine. Struktur yang indah dan bersejarah ini terdiri daripada tiga kubu, dan para pakar percaya bahawa bahagian paling atas bermula sejak 2000 SM apabila ia berfungsi sebagai akropolis. Alexios II dari Trebizond membina kubu tengah dan bawah, manakala tuğra Sultan Uthmaniyyah Mehmed II kelihatan di salah satu pintu gerbang.

Boleh dapatkan merchandise RARETV  seperti mug, t-shirt, hoodies dan juga mask DI SINI. Seluruh keuntungan disalurkan secara terus ke Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP).

Trabzon Ayasofya Müzesi (Hagia Sophia)

Juga terletak di bandar Trabzon, bekas gereja Ortodoks Yunani ini telah ditukar menjadi masjid pada tahun 1584 tetapi bermula sejak abad ke-13 ketika Trabzon berkhidmat sebagai ibu kota Empayar Trebizond. Struktur bersejarah, terletak berhampiran dengan laut, kini menjadi muzium dan dianggap sebagai salah satu contoh arkitek Byzantine yang menakjubkan.

Uzungöl

Terletak di selatan bandar Trabzon, Uzungöl ialah salah satu tempat paling popular untuk penduduk bandar meluangkan masa di alam semula jadi. Sebuah perkampungan indah yang dikelilingi oleh pergunungan hijau dengan tasik besar di tengah-tengah, Uzungöl ialah tempat yang sesuai untuk berehat dan melakukan aktiviti mendaki. Boleh juga singgah ke Kom Cafe untuk menikmati Turkish breakfast ditemani lanskap kampung Uzungol yang menakjubkan.

Boztepe

Boztepe ialah kawasan pelancongan yang dibina di bandar Trabzon, dalam bentuk taman teh terbuka dan dengan gazebo berbumbung. Anda boleh berkelah atau berehat sambil minum teh dalam samovar dengan pemandangan panorama bandar Trabzon dan Laut Hitam. Ramai penduduk lokal ke sini untuk keyif, seni bersantai terbiar Turki. Lakukan seperti yang mereka lakukan: tarik kerusi, pesan teh Turki dan berehat sambil matahari terbenam pada hari yang mulia di tepi Laut Hitam.

Jika berminat untuk kami bawa mengembara ke Trabzon, jom bulan 10 ni. Kalau nak pergi tahun depan, pendaftaran dah buka untuk bulan Jun dan September. Kita pergi dalam kumpulan yang kecil 10 orang sahaja. Boleh klik DI SINI untuk baca itinerary dan maklumat lanjut. Slot dah tak banyak tinggal jadi jangan lambat-lambat okay! 

 

Back to blog

Featured collection

1 of 4