Boleh Ke Orang Malaysia Pergi Israel?

Boleh Ke Orang Malaysia Pergi Israel?

Mesti ada yang tertanya- tanya. Boleh ke orang Malaysia pergi Israel? Boleh ke pergi ke Tel Aviv?

Jawapannya, boleh. Tapi dengan permit khas.

Malah, kerajaan Israel memberi kebebasan beragama dan memberi bantuan dana kepada masjid-masjid. Masjid di Israel semuanya bersih, cantik dan terjaga.

Saksikan kami ke Tel Aviv dan Jaffa dalam video di bawah ini.

Dapatkan merchandise RARETV di sini.

Sejauh 4.7km dari Tel Aviv, terletak kota lama Jaffa. Di Jaffa terdapat saki baki populasi Arab Islam yang berasimilasi dengan pendatang Yahudi. Tel Aviv dan Jaffa dimakmurkan oleh orang Yahudi sehingga harini. Terdapat banyak kedai makan halal di sana kerana di Jaffa masih ramai lagi orang Islam. Monumen – monument Islam disana masih utuh dan dipelihara oleh kerajaan Israel sebagai tanda toleransi beragama antara Judism dan Islam.

Kerajaan Israel mengekalkan masjid dan memeliharanya sekadar cantik, elok dipandang dan nilai sejarahnya. Oleh itu, orang Islam di Israel dipastikan tidak mengajak orang Islam lain untuk melaksanakan Al-Quran itu secara praktis. Di Israel, mereka suka Islam yang secara teori. Orang Islam dibenarkan untuk belajar, menghafal dan membaca Al-Quran tetapi pantang orang Yahudi apabila orang Islam melakasanakan kitab Al-Quran.

Jika anda ingin menjejakkan kaki ke Israel, kami akan ke sana pada Oktober ini. Jika berminat boleh lihat di sini untuk itinerary penuh. Sebarang pertanyaan anda boleh terus tanya team kami melalui butang Whatsapp di bucu kanan bawah page ini.

Dapatkan car freshener limited edition RARETV x Keef & Nish di Shopee

Back to blog

Featured collection

1 of 4