8 Tempat Wajib Pergi Apabila Mengembara Ke Black Sea Region Turki

8 Tempat Wajib Pergi Apabila Mengembara Ke Black Sea Region Turki

Pantai Laut Hitam Turki ialah syurga bagi pencinta alam dengan pergunungan, padang rumput alpine dan tasik yang tenang dikelilingi oleh hutan tebal, apatah lagi pemandangan bersejarahnya yang tersembunyi. Jika kita ada perancangan untuk ke area Karadeniz, kami kongsikan beberapa tempat yang kita boleh explore. Memang best dan unik! 

1. Kaçkar Mountains

Berdiri di atas Pantai Laut Hitam, Kaçkar Mountains ialah pemandangan yang dramatik dan memukau serta salah satu destinasi terbaik untuk beberapa aktiviti mendaki dan berkhemah. Kaçkar Mountains diselingi dengan yaylas, atau perkampungan pergunungan luar bandar yang didiami oleh pengembala nomad yang membawa ternakan merumput di padang rumput yang tinggi semasa musim panas.

2. Uzungöl

Sebuah kampung yang didirikan di tebing tasik di tengah-tengah landskap pergunungan, Uzungöl ialah tempat yang cukup popular untuk menikmati keindahan alam semula jadi. Sudah tentu tempat digemari para pengembara, dengan banyak laluan mendaki yang hebat melalui pergunungan. Jika berminat nak merasai pengalaman merasai local cuisine di Uzungöl, jom ikut kami ke sini tahun ni.

Boleh dapatkan pewangi Uzungol Garden DI SINI. Bukan guna untuk letak dalam kereta jer, nak letak dalam bilik boleh, almari baju pun boleh juga.. 3 hari pun bau wangi masih tak hilang. RM 10 sahaja dan boleh tahan lama. Jangan lupa dapatkan sebelum kehabisan stok! 

3. Ayder Yaylası

Salah satu padang rumput alpine yang paling popular di Karadeniz, Ayder Yaylası terkenal dengan pondok kayu alpine yang menghadap ke lembah hijau yang mendalam. Ia sememangnya tempat yang bagus untuk tinggal jika anda ingin menerokai kawasan itu dengan berjalan kaki.

4. Fırtına Deresi

Sungai yang cukup aktif yang mengalir melalui lembah, Fırtına Deresi juga terkenal dengan 20 jambatan era Uthmaniyyah yang boleh ditemui di sepanjang laluan perairannya. Sungai ini juga sangat popular untuk aktiviti water rafting, canoeing dan zipline sepanjang tahun. Kami ada juga ke sini dalam trip Turki Rare pada Oktober ini. 

Boleh juga lihat video kami ketika ke sini: 

 

 

5. Sumela Monastery


Sudah tentu salah satu pemandangan bersejarah Pantai Laut Hitam yang paling terkenal, Sumela Monastery agak dramatik, dibina sepenuhnya ke dalam Pergunungan Pontic. Ditubuhkan pada 386 AD, biara ini mempunyai gereja batu yang mengagumkan dan beberapa gereja kecil, yang semuanya boleh diterokai.

Boleh juga dapatkan merchandise RareTV kami yang lain seperti mug, t-shirt, hoodies dan juga mask DI SINI. Seluruh keuntungan disalurkan secara terus ke Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP).

6. Zilkale

Sebuah istana zaman Middle Ages yang sangat unik di tengah-tengah lembah yang dikelilingi oleh puncak gunung di sekelilingnya, Zilkale adalah sesuatu tempat seperti dilihat dalam animasi. Dibina pada abad ke-14 atau ke-15, istana ini merupakan salah satu tempat bersejarah yang paling penting di Çamlıhemşim.

7. Karagöl

Terletak di Artvin, tasik yang indah ini dikelilingi oleh hutan pain tebal, yang menjadikannya sesuai untuk mendaki di tengah-tengah alam semula jadi yang tidak disentuh. Belum lagi didiami oleh hotel atau kemudahan pelancongan lain, Karagöl masih merupakan tempat yang bagus untuk dikunjungi tanpa sesakan pelancong lain.

8. Sahinkaya Canyon

Şahinkaya Canyon terserlah dengan pemandangannya yang menakjubkan. Dikenali sebagai laluan paling sempit di Kızılırmak, ia memisahkan Tasik Empangan Altınkaya daripada yang lain. Banyak gua semula jadi menonjol dalam batuan dasar batu kapur yang membentuk dinding kanyon. Kanyon ini mempunyai pelbagai aktiviti menarik seperti safari bergambar, memancing, diving, paragliding, menaiki bot, dan juga mendaki. Dalam trip kami, kalau rasa macam tak larat nak hiking, boleh pilih untuk menaiki bot dan menghayati view kanyon dari pandangan bawah. 

Jika berminat untuk kami bawa mengembara ke area Black Sea Region, jom bulan 10 ni. Kita pergi dalam kumpulan yang kecil 10 orang sahaja. Boleh klik DI SINI untuk baca itinerary dan boleh klik DI SINI untuk hubungi kami. Slot dah tak banyak tinggal jadi jangan lambat-lambat okay! 

Back to blog

Featured collection

1 of 4