Search
  • akmalalamshah

TURKEY VS MOROCCO MANA PILIHAN KORANG?


Biasanya kalau pergi dengan Rarecation, 2 tempat ni akan menjadi salah satu tarikan yang utama. Kerana permandangan yang sangat cantik, tempat-tempat bersejarah yang memberi sejuta pengalaman yang dapat dikutip. Jadi, Rarecation memberi 5 perbezaan utama terhadap Turkey dan Morocco. Mari kita membaca!


Para pengembara sedang menjamu selera di dalam Luxury Camp Chebbi, Merzouga.

Wah. sedapnya tengok makanan dorang tu. Nak join?

1. MAKANAN

Kelebihan mengembara ke dua negara Muslim ini adalah makanan halal semestinya mudah didapati. Bukan sahaja bersepah makanan halal di sana, anda pasti mengalami kesukaran untuk memilih makanan Morocco dan Turkey yang sedap - sedap.

MOROCCO

Makanan di Morocco selain halal, makanannya banyak menggunakan rempah ratus yang asli. Makanan di sana juga “fresh” kerana tidak banyak “process food”. Makanan di sini dipengaruhi oleh pelbagai pertukaran dan interaksi dengan budaya lain sejak berabad lalu.

Klimaks Morocco yang Mediterenan memudahkan buah-buahan dan sayur-sayuran tumbuh dengan baik dan pelbagai jenis, lalu ditambah dengan pelbagai jenis rempah sudah semestinya terhasillah makanan tempatan yang terkenal seperti “tagine” dan “couscous”. Hidangan ini selalunya dihidangkan bersama daging atau makalan laut di mana ia boleh dijumpai di persisiran bandar Morocco.

P/S : Makanan tempatan Morocco memang mudah untuk dicari tetapi, jika hendak mencari yang lebih sedap dan terbaik, bolehlah ke bandar atau kampung kecil yang kurang dikunjungi oleh pelancong. Di sini mereka menghasilkan makanan dari sumber yang asli.


Makanan di Turkey sememangnya sedap!

TURKEY

Hidangan Turkey pula, dipengaruhi oleh pelbagai budaya dan negara, terutamanya Asia Tengah dan Eropah Selatan. Disebabkan Turkey ini mempunyai kepelbagaian budaya, anda dapat mencari hidangan tempatan bergantung kepda daerah yang anda lawati.

Di Tenggara Turkey seperti, Urfa, Gaziantep dan Adana terkenal dengan kebab dan Mezes, manakala di kawasan Meditrerrenean pula, kaya dengan sayur-sayuran, herba dan ikan.

Makanan yang berasaskan daging seperti kebab adalah hidangan yang terkenal dan anda pasti mengagumi rasa kebab Turkey ini.

Turki juga terkenal dengan pencuci mulut seperti Baklava dan Turkish delights dan juga Helva. Dua jenis pencuci mulut ni dah jadi wajib jika datang ke Turki.

Pilihan Kami : Turkey

Ia adalah keputusan yang agak sengit. Ini kerana kedua-dua negara ini bukan sahaja menawarkan makanan yang halal tetapi ia dihasilkan secara segar dan berkualiti serta kaya dengan pelbagai rasa.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang itenary di Turkey klik link disini

https://www.rarecation.com/pakejturki


Salah satu pasar malam yang dipenuhi dengan pelbagai kacang di Morocco.

2. MEMBELI - BELAH


MOROCCO


Pasar Morocco ini memang unik terutama di Marakesh dan Fes. Ini kerana, tempat ini memang sudah ratusan tahun usianya dan masih utuh lagi. Jadi, memang sangat menarik bila membeli - belah disini terutamanya perasaan dikelilingi bangunan yang bersejarah ratusan tahun yang masih lagi kuat. Ditambah pula dengan bau-bauan rempah ratus dan minyak wangi, serta pandangan kita disajikan dengan permaidani dan baju-baju yang bermacam jenis warna menghiasi sepanjang jalan kita di pasar ini.


Pasar disini agak meriah kerana peniaga disini agak mesra dan akan mengajak anda masuk ke kedai mereka untuk membeli-belah. Tetapi, hati-hati ketika membeli kerana, ada barang yang memang sengaja dijual mahal. Buat sedikit kajian, dan bandingkan barang serta tawar menawar dengan peniaga kerana anda mungkin dapat harga yang lebih murah. Elakkan membeli barang yang terlampau mahal dan jadilah pembeli yang bijak.


Rumusannya, pengalaman membeli-belah disini memang unik dan ia meliputi semua deria kita yang menyebabkan kita kagum dan penat pada masa yang sama.




TURKEY


Anda akan dapati pasarnya penuh dengan kraf yang unik dan cantik yang sememangnya terkenal di Negara ini. Istanbul dan Ankara mempunyai pasar yang memang menarik, mempunyai persamaan seperti Morocco, dimana pengalamannya lebih menarik dari produk yang dijual.


Kedai makan tepi jalan adalah tarikan utama di pasar Turkey ini dimana, makanan tempatan seperti Turkish Delight dan rempah ratus tempatan boleh diperoleh dengan kuantiti yang banyak dalam masa yang singkat. Satu lagi yang unik disini adalah pasaran buku Istanbul dimana mempunyai pemandangan yang unik untuk kebanyakan pengembara.


Pilihan kami : Morocco


Walaupun kedua-dua negara ini mempunyai persamaan pengalaman yang hampir sama dalam pasarnya yang unik, Morocco lebih menonjol. Ini kerana kebanyakan bandarnya seperti Bandar Fes dan Marakesh dibina untuk memartabatkan tempat dan bergantung terhadap kreativiti peniaga dalam menghasilkan produk yang unik.


Anda tertarik dengan shopping di Morocco? klik link disini https://www.rarecation.com/pakejmorocco-spain


Jarang orang Malaysia dapat merasai pengalaman bermalam di Gurun Sahara.


3. TEMPAT BERSEJARAN DAN SENI BINA BANGUNAN


MOROCCO


Warisan budaya Morocco sangat dijaga dengan baik sebagai monumen bersejarah. Tapak, objek seni dan sejarahnya dilindungi dan dipromosikan secara sah. Banyak sudut pandangan penting budaya ini terus digunakan hari ini, contohnya UNESCO World Heritage seperti bandar lama di Fes adalah muzium hidup yang membawa anda kembali pada zaman dulu.

Morocco juga mempunyai banyak masjid yang menakjubkan di dunia, seperti Masjid Agung di Tangier dan Casablanca, serta universiti tertua di dunia Al-Qarouine; yang masih beroperasi untuk mereka yang dapat memenuhi piawaian kemasukan yang ketat.


Aspek khas seni bina Maghribi adalah bahagian dalam bangunan yang sangat rumit. Di Morocco, perumpamaan “jangan lihat buku pada muka depannya sahaja" mengambil makna baru. Seseorang boleh masuk dengan banyak bangunan yang mungkin kelihatan terbiar di luar, tetapi, bila masuk ke dalam akan merasa seperti memasuki suite istana yang mewah!


credit to photographer rarecation.


TURKEY


Turkey mempunyai ribuan tempat yang bersejarah. Ini kerana negara ini berada zaman Mesopotamia kuno, dan sering disebut sebagai tempat kelahiran tamadun. Turki sudah lama menjadi Gerbang antara dunia Timur dan Barat dan pelbagai Empayar yang akhirnya membentuk Turki Moden. Disini, sejarahnya lebih menarik di bandar yang hebat, Istanbul, yang terletak di kawasan Sultanahmet. UNESCO World Heritage seperti Masjid Biru dan Hagia Sophia adalah tempat yang RARE yang membuatkan kita rasa kagum dan teruja melihatnya.


Oh ya, ini baru sedikit yang kami kongsikan. Sebnarnya banyak lagi tempat bersejarah yang ada di Turkey seperti Amasya, Menara Galata, Muzium Istana Topkapi dan banyak lagi.


Pilihan kami : Turkey


Walaupun Morocco mempunya tempat sejarah yang unik, ia tetap tidak dapat lawan Turkey yang mempunyai tempat bersejarah dan seni bina yang cantik dan mengagumkan.



Wah lawa gila kalau dapat naik unta di Gurun Sahara ni.


4. LANSKAP ALAM SEMULAJADI


MOROCCO


Morocco sememangnya sebuah negara yang mempunyai alam semulajadi yang pelbagai dan kecantikan yang memukau, dari setinggi Gunung Atlas ke serendah pantai yang cantik dan Gurun Sahara. Lanskap yang cantik ini menawarkan pengalaman pengembaraan yang sungguh mencabar dan hanya terdapat di Morocco.


Anda boleh ke Gunung Atlas untuk mendaki antara gunung yang tertinggi di dunia dan mengembara ke Padang Pasir yang terluas di dunia, Gurun Sahara; pada hari yang sama! Antara yang paling menarik adalah, menaiki unta di padang pasir lebih kurang sejam menuju ke Kem Badwi untuk bermalam di sana ditemani ribuan bintang yang indah. Jangan risau, khemah mereka memang cantik dan selesa di dalam, ibarat hotel 5 bintang.


Negara ini juga merentas ribuan kilometer dari pantai, yang bermaksud terdapat ribuan kota kecil dan bandar-bandar kecil yang menakjubkan untuk dijelajahi.



Hot Air Balloon Cappadocia, Turkey.

TURKEY


Turki adalah negara yang terletak di persimpangan antara Eropah, Asia dan Afrika, satu titik pertemuan untuk tiga zon iklim yang berbeza dan tempat bagi pelbagai landskap, haiwan dan tumbuhan yang luar biasa.


Ia adalah sebuah negara yang besar dengan pantai yang menakjubkan untuk diterokai, rangkaian gunung ganang yang luas dan mempunyai alam semula jadi yang lain. Anda disarankan ke Pamukkale, di mana teres putih kalsium yang luas dengan pemandangan yang unik dan indah!


Semua ini menandakan bahawa Turki mempunyai alam semulajadi yang banyak berbanding di mana-mana negara di dunia, yang bermaksud ia adalah syurga bagi pelancong dan alam semula jadi!


Pilihan kami : Morocco


Ini adalah pusingan yang sangat sukar untuk diputuskan, kerana kedua-dua negara menawarkan keindahan semulajadi yang menakjubkan. Walau bagaimanapun, disebabkan skala dan saiz kedua-dua kawasan padang pasir dan gunungnya, Morocco menjadi pilihan kami. Trekking di Pegunungan Atlas dan menjelajahi Sahara adalah pengalaman yang sukar dicari di mana saja di dunia, apalagi di negara yang sama!


Morocco Sahara Camp, Merzouga.

permandangan di dalam khemah akan memberi keselesaan kepada anda semua.

5. PENGINAPAN


MOROCCO


Penginapan di Morocco murah, berkualiti baik, dan biasanya cukup mudah dicari (kecuali apabila anda berada di tengah-tengah medina lama di mana peta google bukan pilihan!). Selain dari pelbagai jenis hotel, Morocco juga terkenal dengan Riads, yang secara teknikalnya adalah sebuah rumah yang dibina di sekeliling taman teras yang sungguh menakjubkan.


Anda boleh menemui Riads di seluruh negara dan akan merasai sebagai sebahagian ahli keluarga di Riad yang anda tinggal. Ini adalah ciri umum hotel yang lebih tidak formal yang anda temui di seluruh negara, di mana keluarga ini sering berkongsi makanan, teh dan cerita dengan anda sepanjang penginapan anda.


Untuk trekking atau mencari alternatif tempat penginapan, anda boleh cuba berkhemah. Terdapat juga pondok-pondok pantai di beberapa bahagian yang lebih jauh seperti Taghazout, pondok gunung di Pegunungan Atlas dan juga perkhemahan padang pasir di Gurun Sahara!


Suasana ketika bermalam di Turkey. Cantiknya lampu kat belakang tu kann.


Wah kemain semua jalan ye. yang penting gaya tu ada.

TURKEY


Turkey juga menawarkan pelbagai jenis penginapan untuk memenuhi keperluan perjalanan bajet dan mewah. Hotel dan asrama adalah umum di seluruh negara dan umumnya boleh ditempah secara dalam talian dengan harga yang berpatutan.


Selalunya tempat-tempat yang paling mudah untuk bermalam adalah “pansiyons (pensions)”, yang merupakan rumah-rumah kecil yang biasa di kawasan-kawasan pelancong. Ia biasanya mempunyai kemudahan seperti suite, dan mempunyai taman atau teres di mana sarapan pagi (biasanya, tetapi tidak selalu termasuk dalam harga) dihidangkan.


Terdapat juga penginapan yang menarik seperti pondok-pondok trekker yang terdapat di kaki bukit-bukit Kaçkar, yang menawarkan pilihan antara tidur komunal atau double tertutup untuk bilik-bilik “Quadraple”. Perkhemahan adalah norma di Turki dan terdapat juga peluang untuk tinggal di "treehouses", yang boleh ditemui terutamanya di pantai barat daya antara Antalya dan Fethiye.


Pilihan kami : Morocco

Penginapan di Morocco dan Turkey adalah sama dari segi nilai dan kualiti, namun kelebihan Riads yang cantik dan elegen memang terbaik. Tambahan pula dapat menjadi sebahagian daripada keluarga Morocco semasa penginapan anda bermakna Moroccco menjadi pilihan kami dalam kategori ini.


RUMUSAN


Ini telah menjadi pertandingan yang sengit, dengan kedua-dua Morocco dan Turkey menjadi teladan dimana Tamdun Islam dapat memperkaya dan memberdaya masyarakat. Kedua-dua negara ini dipenuhi seni bina yang menakjubkan, makanan yang lazat, landskap yang mengagumkan, orang yang baik hati sangat menjaga kecantikan alam semulajadi; dan Ini adalah dua negara yang bertepatan dengan ideal Nabi, seperti Nabi Muhammad SAW, berkata, "Sesungguhnya Allah adalah indah dan dia suka kecantikan" (Sahih Muslim).


Kedua-dua negara ini memang sangat sesuai untuk mengembara. Memang kena masuk “whishlist”. Diharapnya, dengan penerangan dan perkongsian kami ini, anda boleh membayangkan dan menilai negara mana yang lebih dekat dengan diri anda untuk anda kunjungi.


Kami di Rarecation, kedua-dua tempat ini kami tawarkan trip ini dan kesemua peserta kami yang lepas berpuas hati dengan trip ke negara Morocco (Trip Morocco-Spain) dan Turkey (Trip Cuti Sekolah Hujung Tahun)


Jika anda ingin sertai Trip Morocco-Spain atau Turkey, boleh hubungi/whatsapp

EDI 010 667 2738



412 views

© 2016 Rarecation Travel Sdn Bhd

No Lesen : KPK : 8849

No Siri : KPK/LKU/SUB 0540

Rarecation HQ

Kompleks RPWP, Lot 79979 Jalan Abim, Kampung Sungai Ramal Dalam, 4300 Kajang Selangor

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

*Rarecation ialah entiti 100% milik badan kebajikan anak yatim dan asnaf