Flight U-turn, Mendarat Di Tempat Berlepas Setelah 13 Jam

Flight U-turn, Mendarat Di Tempat Berlepas Setelah 13 Jam

Masa-masa inilah kita terfikir pentingnya travel insurance. Semua orang anggap remeh tentang insurance ni, kerana tak mahu bayar extra untuk sesuatu yang belum pasti kita akan gunakan. Tapi apa yang pandemik Covid mengajar kita ialah kita kena selalu ada safety net, lagi-lagi bab travel ni.

Kejadian terjadi pada Jumaat, 27 Januari 2023. Mereka yang menaiki kapal terbang Emirates, Flight number EK448, yang destinasinya ke Auckland, New Zeland terpaksa mengalami trip yang panjang kerana kapal terbang itu harus patah balik ke UAE setelah berada di udara selama 7 jam.

  Gambar dari Article Joe.co.uk

Dengan perjalanan keseluruhan yang mengambil masa lebih dari 13 jam, dan mereka telah pun berada di langit Malaysia tapi kapal terbang terpaksa membuat U-turn, tiada pilihan lain. Flight mereka pula telah ditukar kepada hari Isnin, 30 Januari 2023.

Kapal terbang tak boleh menyambung perjalanannya kerana Auckland Airport mengisytiharkan bahawa airport itu terpaksa ditutup kerana hujan tanpa henti, yang menyebabkan banjir. Statistic menunjukan hari itu ialah hari yang paling banyak hujan turun, dalam 200mm dalam masa 18 jam.

Pihak Auckland Airport menjelaskan keputusan yang mereka buat ialah kerana keselamatan ramai, walaupun mereka faham ia amat menghampakan sesiapa yang terjejas.

Gambar dari account Twitter @aviationbrk

Iye lah, kita travel ni untuk enjoy dan relax. Tapi kalau perkara-perkara begini berlaku hilang sudah holiday mood. Sebab itulah, insurance sekarang adalah satu keperluaan asas bila kita nak travel. Kita belajar daripada kejadiaan semasa yang berlaku.

Bayangkan kerugian yang akan ditanggung jika kita travel tanpa insurance. Rugi cost flight, cost penginapan dan paling penting emosi akan terganggu. Da lah tak dapat pergi holiday atau holiday terbantut, tambah pula duit yang kita penat2 kumpul tapi ibarat dibuang begitu saja.

Tapi lagi satu langkah yang kita mampu buat ialah study lokasi yang kita nak pergi. Cuacanya mengikut waktu tertentu. Keadaan semasanya, selamat tak pergi. At least dengan persiapan awal kita mampu anticipate ataupun mempersiapkan diri secara mental dan fisikal.

Yang penting bila nak travel tu kita harus plan betul2, dari semua aspek. Boleh saja kita cari tips2 untuk travel di YouTube dan sebagainya.

Kalau nak pergi holiday tapi tak nak plan juga, ambil je pakej2 kami, biar kami plankan untuk anda! Click saja link https://www.rarecation.com/collections/all

 

 

Article dipetik dari joe.co.uk

Back to blog

Featured collection

1 of 4